Stacks Image p214_n16
Stacks Image p214_n43
Stacks Image p214_n45
Stacks Image p214_n3

Allmänna villkor, priser, beställning, leveranstider, reklamationer, hantering av personuppgifter, bilder m.m.

Allmänna villkor, priser, beställning, leveranstider, reklamationer, hantering av personuppgifter m.m.

Företagsuppgifter

Företagsnamn: Neonela Kitchen AB
Adress: Strandgatan 38, 23162 Trelleborg
Organisationsnummer: 559024-2722
Styrelsens säte: 33393 Skeppshult

Priser

Offerter gäller i två månader. I offerterna anges alltid totalpriset som, förutom kostnaden för bänkskivan, innefattar emballage och kostnad för frakt till adresser med fast vägförbindelse inom Sverige. I priset på diskbänkar ingår alla avloppsdetaljer, vattenlås samt korgventil eller propp och sil.

Observera att i priset ingår leverans till tomtgräns eller trottoar. Inbärning eller installation ingår inte.

Det tillkommer inga andra kostnader. Alla priser anges inklusive moms. Om du önskar en leverans till ett land utanför Sverige eller en ö utan broförbindelse vänligen kontakta oss.

Beställning

Vi hjälper dig gärna per telefon men en beställning skall alltid mailas till oss. Du har tre möjligheter att beställa en diskbänk:

  1. Om du har fått en offert från oss: Maila oss offerten ihop med person- och leveransuppgifter enligt nedan. Vi återkommer med orderbekräftelse inom en arbetsdag och vilken dag bänken är färdig för utleverans.
  2. Om du har ritat upp bänken hos Purus, Stala, Decosteel eller Furhoffs: Priserna du ser i respektive ritprogram gäller inte. Fråga om pris med ritningsnummer. Du kan sedan beställa genom att svara på mailet du får.
  3. Om du vet på ett ungefär hur du vill ha bänken men har inte fått någon offert: Du kan antingen gå till Priskalkylatorn och ta fram ett första pris eller börja med att maila oss en Prisförfrågan.
När vi bekräftat leveransdatum är beställningen bindande. Det går inte att göra några ändringar efter vi har bekräftad leveransdatum. Då är allt förberett och den kan börja tillverkas när som helst.

Person- och leveransuppgifter vi behöver för beställningen

  • Namn: Är det olika personer som beställer och skall aviseras ange bägge namnen.
  • Adress: Om leveransadressen är en annan ange bägge adresserna.
  • Mobilnummer: Det behövs för avisering från transportören och om vi behöver komma i kontakt med dig. Är det olika personer som beställer och skall aviseras ange bägge mobilnumren.
  • Personnummer: Vi tar en sk. liten kreditkontroll då du betalar först 30 dagar efter bänken är klar. Vill du betala i förskott behövs inget personnummer. Ange i så fall detta.
  • Kommentarer: Du kan lägga till kommentarer i mailet om det är något speciellt vi skall ta hänsyn till.

Betalning

Vi erbjuder tre sätt att betala.
  1. Efterskottsbetalning: Betalning av hela beloppet 30 dagar efter att bänken är klar och lämnat fabriken.
  2. Delbetalning fördelat under tre månader. Den första betalningen gör du 10 dagar efter bänken lämnat fabriken och den sista tre månader senare. Se mer under Delbetalning.
Förutsättning för alternativen 1 och 2 är att du ger oss ditt personnummer och inte har några betalningsanmärkningar.

  1. Förhandsbetalning: Vill du inte lämna sitt personnummer eller har betalningsanmärkningar skall bänken betalas i förskott. När beloppet finns på vårt konto börjat bänken tillverkas.
Är ordervärdet högre än 40.000 kr tar vi ut en handpenning. Efter beställningen och innan diskbänken eller bänkskivan börjar tillverkas görs en kreditprövning. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Om vi inte kan lämna kredit kontaktar vi dig för att komma överens om en förskottsbetalning. Om betalning uteblir på en beställd vara tillkommer dröjsmålsränta med 8%.

Observera att betalning endast kan göras mot faktura. Vi tar inga kort oavsett typ. Vi säljer inte heller några fakturor till andra företag utan fakturor kommer alltid från oss.

Leveranstider

Tillverkningstiden på specialbeställda diskbänkar och bänkskivor varierar beroende på leverantör och tid på året. I orderbekräftelsen anges dag för utleverans från fabrik. Tid för transport till kund tillkommer. Om varan eller en del av varan, exempelvis en disklåda, skulle vara tillfälligt slutsåld hos leverantören återkommer vi omgående med information till dig.

Leveranstid = Tillverkningstid + Transporttid

  • Tillverkningstid är den tid som behövs för att tillverka din rostfri diskbänk räknat från att ritningen är färdig och godkänd tills diskbänken hämtas av transportören. I orderbekräftelsen anges dag för utleverans från fabrik.
  • Transporttid är den tid som det tar från det bänken är klar och lämnar fabriken tills den når den transportterminal som är närmast dig. När bänken är framme på den terminalen ringer någon från fraktbolaget för att komma överens om en tid för leverans till er. Vi kan inte påverka transporten men den tar normalt 2-5 arbetsdagar.

Alla tider vi anger är preliminära och kan komma att ändras.

Aktuella tillverkningstider:

  • Stala: 2 veckor.
  • Purus: 3 veckor.
  • Stala Design och Free: 3 veckor.
  • Decosteel: Decolight 2 veckor, Design och Solid 3 veckor.
  • KEK: 5-6 veckor.

Leveransförsening:

Omständigheter utanför vår kontroll kan tyvärr göra att din diskbänk eller bänkskiva försenas.

Alla våra diskbänkar byggs för hand för varje kund. Inga bänkar finns i lager. Dessutom är rostfria diskbänkar ofta komplexa att transportera. Förseningar kan uppstå både i tillverkningen och i transporten. Fabriken kan exempelvis upptäcka i slutkontrollen att något inte stämmer med vad som är beställt. Ett eventuellt fel kommer att åtgärdas. Hur lång tid det tre bor på felets art. Går inte felet att åtgärd byggs en helt ny bänk. Det kan även hända att transportören tappar bort eller skadar bänken. Händer tyvärr då och då.

Inget av skälen berättigar till kompensation.

Vad som än hänt kommer vi att göra vårt yttersta för att rätta till felet eller få fram en ny bänk så snabbt som det går om det behövs. Då inga diskbänkar finns på lager tar det tyvärr minst två veckor, ibland längre tid, för att få fram en ersättningsbänk.

Tänk på att inte boka hantverkare innan du fått, kontrollerat och godkänt diskbänken.

Ångerrätt

Enligt "Lagen om distansavtal" gäller en ångerfrist på 14 dagar från den första vardagen efter den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. 

Ångerrätten gäller inte varor som är specialtillverkade efter konsumentens önskemål. Observera att samtliga produkter vi säljer, utom tillbehör, omfattas av detta undantag. Vi erbjuder inte heller öppet köp av något slag.

Om du utnyttjar din ångerrätt på tillbehör: Börja med att kontakta oss. Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas förlorar du ångerrätten. Vill du utnyttja ångerrätten betalar du returfrakten. Vi kommer att återbetala köpesumman 14 dagar efter du meddelat att du returnerar varan och under förutsättning att vi får tillbaka varan inom 14 dagar. Du ansvarar för varan ända tills den nått oss och vi godkänt den. Försvinner eller skadas varan under transporten uteblir ersättningen.

Garanti och reklamation

När du får bänken levererad skall du först kontroller att bänken är till dig. Därefter måste du undersöka emballaget. Är emballaget skadat ta bilder på skadan, mobiltelefon duger, och gör en notering på din följesedel. Den noteringen skall chauffören kvittera förutom att han eller hon gör en egen notering på sin bärbara dator eller pappersunderlag.

Oavsett om emballaget är skadat eller ej packa upp bänken och granska den så fort som möjligt. Upptäcker du något fel på bänken kontakta oss genast. Du får inte under några omständigheter montera bänken. Kasta inte heller emballaget tills vi rett ut vad som har hänt och hur felet skall kunna åtgärdas.

Även om bänken är oskadad trots att emballaget var skadat måste du kontakta oss så vi kan meddela transportören att bänken är oskadad.

Vad du skall tänka på när du ta emot bänken kan du läsa mer om i
Kunskapsbanken: Leverans.

När det gäller gäller reklamationer följer vi Konsumentköplagen. Stala Design, Stala Free och Stala Seven har två års konsumentgaranti.

Hantering av personuppgifter

Syfte med att lagra personuppgifter: Vi ber inte om fler uppgifter än vad vi behöver för att kunna fullfölja vårt åtagande mot dig avseende offert, beställning, leverans, betalning, garantiåtaganden och reklamationsrätt. I och med att du ger oss dessa uppgifter godkänner du att vi får använda dem för att fullgöra vårt åtagande. Vi lämnar exempelvis inte ut din adress till andra än de som absolut måste ha dem som fabriken som bygger din diskbänk och via dem till transportören. Måste någon annan ha några uppgifter kommer vi att fråga dig.

Vi varken säljer dina uppgifter eller använder dem i marknadsföringssyfte.

Hur vi lagrar personuppgifter: Alla uppgifter och bokföring lagras endast digitalt och i krypterad form f.o.m. 2017. Innan dess är det en blandning av fysisk och digital lagring. Vår hemsida lagrar inga personuppgifter med ett undantag. I priskalkylatorn finns ett fält där du fyller i namn och mail-adress för att få en offert. Priskalylatorn finns därför på en säkrare server.

De personuppgifter vi lagrar:
Namn, adress, telefonnummer och i vissa fall personnummer under kortare tid. Vilka uppgifter som lagras, hur länge, av vem och i vilket syfte varierar enligt nedan.

Uppgifter från de som ännu inte köpt en diskbänk av oss: Mail rensas 12 månader efter den senaste kontakten då hela konversationen raderas. Då rensningen sker en gång i månaden kan det ta upp till 1 månad utöver 12 månader innan rensning sker. Då det är den sista kontakten som avgör när vi rensar kan tidigare mail finnas kvar längre är 12+1 månader. När mailet rensas tar vi även bort allt innehåll, eventuella personuppgifter och bilagor. Syftet att spara uppgifterna i ett år är att kunna ge dig den service du skall förvänta dig i form av offerter, svar på frågor och annat stöd under den tid som en planering och genomförande av en köksrenovering kan ta. Även om en offert endast har två månaders giltighetstid sparas vår kopia tills hela mailet rensas. Du kan därför i ytterligare i minst 10 månader återkomma och hänvisa till offerten. Efter att de två månaderna gått måste offerten förnyas eller förändras eventuellt, med den gamla som grund. Offerter som du fått som en länk via mail till vår hemsida är endast aktiva i två månader. Därefter rensas den digitala offerten automatiskt och länken blir obrukbar.

Konversationer, offerter eller annan information via vår chat-funktion: När du chattar med oss behöver du inte uppge ditt namn eller e-mailadress istället sparas din IP-adress. En gång i månaden rensas alla konversationer inklusive IP-adresser. Har du via chatten skickat ett meddelande och då angivit din e-mailadress hanteras den som en mail-konversation enligt stycket ovan. Har du fått en offert med namn och mailadress rensas dessa automatiskt efter 2 månader och länken blir obrukbar. Chat funktionen hanteras av LiveChat enligt SSAE16 standard.

Uppgifter från köpare av diskbänkar: Alla uppgifter sparas så länge reklamationsrätten är giltig, vilket är tre år från leveransdag, plus två år. Syftet är att vid ett eventuellt garanti- eller reklamationsärende kunna hitta alla uppgifter relaterade till produkten. Dessutom skall du kunna återkomma för en eventuell komplettering upp till två år efter att den treåriga reklamationsrätten har upphört. Notera att garantin oftast är kortare än reklamationsrätten men det är tiden för reklamationsrätten som avgör hur länge vi sparar uppgifterna.

När fem år plus upp till en månad har gått från leveransdagen rensas alla uppgifter både i fysisk eller digital form. Alla uppgifter som tillhör samma ärende rensas samma dag vilket innebär att uppgifter som vi erhållit innan leveransdagen kan finnas kvar längre tid än ovanstående. Uppgifterna om den den rostfria bänk du köpt kan finnas kvar men de kan inte kopplas till dig.

Kreditupplysning: Själva resultatet av kreditkontrollen sparas inte efter vi har godkänt den. Skulle det finns någon oklarhet eller kreditupplysningen visar att vi inte kan ge dig kredit sparas kreditupplysningen tills du är godkänd, betalat i förskott eller avbeställer produkten. Fakturan från företaget som gjort kreditkontrollen sparas digitalt eller fysiskt i sju år enligt bokföringslagen. På den fakturan finns ditt personnummer men inte resultatet av kreditkontrollen eller andra personuppgifter.

Fakturor: Den faktura du får sparas digitalt i sju år plus den tid det tar för ett nytt bokslut. När vi har åtta godkända bokslut förstörs det äldsta. Fakturan innehåller ditt namn och adress och vad du köpt. Sedan februari 2018 finns inte kundens personnummer på våra kundfakturor.

Uppgifter hos våra leverantörer: Alla våra transporter bokas av respektive tillverkare som får ditt namn, adress och telefonnummer av oss. Oavsett tillverkare är det nästan alltid Schenker som hanterar alla transporter. De lagrar ditt namn i 18 månader, d.v.s. så länge som sändningsnumret är aktivt och inte går att återanvända. Fakturor lagras mellan 5 och 10 år. Tillverkare sparar uppgifter om produkter och köpare i tio år för att kunna hantera eventuella frågor, kompletteringar och reklamationer.

Ansvarig: Ansvarig för lagring av personuppgifter är Neonela Kitchen AB. För eventuella kontakta Anders Blom.

Cookies

Cookies är små textfiler som lagras på din dator. Vi använder dem för att följa upp och förbättra den service vi ger dig. Vi varken samlar eller lagrar personlig information om dig genom cookies. Det är främst olika Google-funktioner som använder cookies. Google-relaterade cookies sparas i 14 månader efter den senaste kontakten. Om du avaktiverar cookies i din webbläsare kan eventuellt vissa funktioner i främst Priskalkylatorn sluta fungerar korrekt.

Hantering av bilder

Vi vill gärna har fotografier på ditt köksprojekt. Bilder tagna med en telefon duger ofta bra. Fotografier är mycket uppskattade för att informera, inspirera och tydliggöra detaljer för de som är intresserade av en rostfri diskbänk.

Vi använder bilder på våra hemsidor i Sverige och Tyskland. Dessutom används ett mindre urval fotografier på Pinerest och Instagram-konton kopplade till Neonela Kitchen AB i bägge länderna.

De fotografier vi hanterar och visar kommer från tre källor. De allra flesta är från våra kunder, många har vi tagit själva och några har våra leverantörer bidragit med.

Bilder vi fått av en kund eller de vi tagit hemma hos en kund är alltid helt anonyma. Undantaget är om kunden uttryckligen vill ha med sitt namn i bildtexten, vilket har hänt. Alla bildfiler rensas på alla data som skulle kunna avslöja ursprunget. Eventuella bilnummer eller skyltar som syns genom fönster görs oläsliga. Vi visar inte heller bilder med personer utan uttryckligt tillstånd.

Fotografier, teckningar eller andra bilder på våra hemsidor får inte används i andra sammanhang utan vårt tillstånd. Samtliga bilder har ett copyright-skydd kopplade till oss, ett annat företag eller den som tagit bilden. Vi övertar inga rättigheter från andra ägare. Om det står copyright Neonela Kitchen på en bild betyder bara att det den är skyddad men inte alltid är ägd av oss.

Vill du att en bild du äger rättigheter till skall tas bort från vår hemsida och/eller Neonela Kitchen Instagram-konton är det bara att meddela oss via mail.