Neonela Kitchen AB köp- och allmänna villkor

Stacks Image p84_n3

Neonela Kitchen AB köp- och allmänna villkor

Neonela Kitchen AB köp- och allmänna villkor

Mer om nedanstående köpvillkor och några tips och exempel finns i Faktabanken: Faktabank: Hur en leverans av en rostfri diskbänk går till och vad man bör tänka på. Har du några frågor kontakta oss. Vill du veta hur vi hanterar personuppgifter hittar du längre ner på sidan.

Företaget

Företaget

Företagsnamn: Neonela Kitchen AB
Organisationsnummer: 559024-2722
Styrelsens säte: 33393 Skeppshult

Cookies

Cookies

Cookies är små textfiler som lagras på din dator. Vi använder dem för att följa upp och förbättra den service vi ger dig. Vi varken samlar eller lagrar personlig information om dig genom cookies. Det är främst olika Google funktioner som använder cookies. Om du avaktiverar cookies i din webbläsare kan eventuellt vissa funktioner i främst Priskalkylatorn sluta fungerar korrekt.

Priser och betalning

Priser och betalning

Om du bestämmer dig för att beställa en rostfri diskbänk eller bänkskiva hos Neonela Kitchen AB gäller det pris du fick enligt offerten. Offerter gäller i två månader. I offerten anges alltid kostnader för produkten som inkluderar kostnader för frakt med fast vägförbindelse inom Sverige och emballage. Det tillkommer inga andra kostnader. I offerten anges priset inklusive moms. Om du önskar en leverans till ett land utanför Sverige eller en ö utan broförbindelse vänligen kontakta oss.

I priset ingår leverans till tomtgräns eller trottoar. Inbärning eller installation ingår inte.

Betalning

Betalning

Vi erbjuder tre sätt att betala.

1) Betalning av hela beloppet 30 dagar efter att bänken är klar och lämnat fabriken.
2) Delbetalning fördelat under tre månader. Den första betalningen göra 10 dagar efter bänken lämnat fabriken och den sista tre månader senare. Se mer under
Delbetalning.

Förutsättning för alternativen 1 och 2 är att kunden lämnar sitt personnummer och inte har några betalningsanmärkningar.

3) Vill kunden inte lämna sitt personnummer eller har betalningsanmärkningar skall bänken betalas i förskott. När beloppet finns på vårt konto börjat bänken tillverkas.

Är ordervärdet högre än 40.000 kr tar vi ut en handpenning. Efter beställningen och innan diskbänken eller bänkskivan börjar tillverkas görs en kreditprövning. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Om vi inte kan lämna kredit kontaktar vi dig för att komma överens om en förskottsbetalning. Om betalning uteblir tillkommer dröjsmålsränta med 8%.
Observera att betalning endast kan göras mot faktura, vi tar inga kort oavsett typ.

Leveranstider

Leveranstider

I orderbekräftelsen anges dag för utleverans från fabrik. Tillverkningstiden på specialbeställda diskbänkar och bänkskivor varierar beroende på leverantör. Tid för transport till kund tillkommer. Aktuella leveranstider hittar du här.

Om varan eller en del av varan skulle vara tillfälligt slutsåld hos leverantören återkommer vi omgående med information till dig.

Leveransförsening: Det finns tråkigt nog några saker som kan försena en leverans. Inget av skälen berättigar till kompensation. Fabriken kan upptäcka i slutkontrollen att något inte stämmer med vad som är beställt. Alla våra leverantörer av diskbänkar och bänkskivor är ISO-certifierade vilket innebär att de har en rutin för kvalitetskontroll och att hantera avvikelser. Det kan även hända att transportören tappar bort eller skadar bänken. Händer tyvärr då och då. Vad som än hänt kommer vi att göra vårt yttersta för att rätta till felet eller få fram en ny bänk så snabbt som det går om det behövs. Då inga diskbänkar finns på lager tar det tyvärr minst två veckor, ibland längre tid exempelvis under sommaren och runt jultid, för att få fram en ersättningsbänk. Tänk på att inte boka hantverkare innan du fått och kontrollerat diskbänken.

Ångerrätt

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. 

Ångerrätten gäller inte om du har beställt en specialtillverkad eller måttbeställd vara efter dina önskemål exempelvis en heltäckande rostfri diskbänk eller bänkskiva.

Observera att i stor sett alla av våra produkter omfattas av detta undantag. Om du utnyttjat din ångerrätt: Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.  

Garanti och reklamation

Garanti och reklamation

Upptäcker du något fel på bänken vid leverans kontakta oss genast. Du får inte under några omständigheter montera bänken. Kasta inte heller emballaget. Vad du skall tänka på när du ta emot bänken kan du läsa i Kunskapsbanken: Leverans.
Alla våra leverantörer av disklådor och diskbänkar har 2 år garanti på sina varor. Därutöver tillkommer ett års ytterligare reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Rostfria blandare har 5 års garanti.

Hantering av personuppgifter

Hantering av personuppgifter

Syfte med att lagra personuppgifter: Vi ber inte om fler uppgifter än vad vi behöver för att kunna fullfölja vårt åtagande mot dig avseende offert, beställning, leverans, betalning, garantiåtaganden och reklamationsrätt. I och med att du ger oss dessa uppgifter godkänner du att vi får använda dem för att fullgöra vårt åtagande. Vi lämnar exempelvis inte ut din adress till andra än de som absolut måste ha dem som fabriken som bygger din diskbänk och via dem till transportören. Måste någon annan ha några uppgifter kommer vi att fråga dig.

Hur vi lagrar personuppgifter: Alla uppgifter och bokföring lagras endast digitalt och i krypterad form f.o.m. 2017. Innan dess är det en blandning av fysisk och digital lagring.

De personuppgifter vi lagrar:
Namn, adress, telefonnummer och i vissa fall personnummer under kortare tid. Vilka uppgifter som lagras, hur länge, av vem och i vilket syfte varierar enligt nedan.

Uppgifter från de som ännu inte köpt en diskbänk av oss: Mail rensas 12 månader efter den senaste kontakten då hela konversationen raderas. Då rensningen sker en gång i månaden kan det ta upp till 1 månad utöver 12 månader innan rensning sker. Då det är den sista kontakten som avgör när vi rensar kan tidigare mail finnas kvar längre är 12+1 månader. När mailet rensas tar vi även bort allt innehåll, eventuella personuppgifter och bilagor. Syftet att spara uppgifterna i ett år är att kunna ge dig den service du skall förvänta dig i form av offerter, svar på frågor och annat stöd under den tid som en planering och genomförande av en köksrenovering kan ta. Även om en offert endast har två månaders giltighetstid sparas vår kopia tills hela mailet rensas. Du kan därför i ytterligare i minst 10 månader återkomma och hänvisa till offerten. Efter att de två månaderna gått måste offerten förnyas eller förändras eventuellt, med den gamla som grund. Offerter som du fått som en länk via mail till vår hemsida är endast aktiva i två månader. Därefter rensas den digitala offerten automatiskt och länken blir obrukbar.

Offerter eller annan information via vår chat-funktion: Offerten med namn och mailadress rensas automatiskt efter 2 månader och länken blir obrukbar.

Uppgifter från köpare av diskbänkar: Alla uppgifter sparas så länge reklamationsrätten är giltig, vilket är tre år från leveransdag, plus två år. Syftet är att vid ett eventuellt garanti- eller reklamationsärende kunna hitta alla uppgifter relaterade till produkten. Dessutom skall du kunna återkomma för en eventuell komplettering upp till två år efter att den treåriga reklamationsrätten har upphört. Notera att garantin oftast är kortare än reklamationsrätten men det är tiden för reklamationsrätten som avgör hur länge vi sparar uppgifterna.

När fem år plus upp till en månad har gått från leveransdagen rensas alla uppgifter både i fysisk eller digital form. Alla uppgifter som tillhör samma ärende rensas samma dag vilket innebär att uppgifter som vi erhållit innan leveransdagen kan finnas kvar längre tid än ovanstående. Uppgifterna om den den rostfria bänk du köpt kan finnas kvar men de kan inte kopplas till dig.

Kreditupplysning: Själva resultatet av kreditkontrollen sparas inte efter vi har godkänt den. Skulle det finns någon oklarhet eller kreditupplysningen visar att vi inte kan ge dig kredit sparas kreditupplysningen tills du är godkänd, betalat i förskott eller avbeställer produkten. Fakturan från företaget som gjort kreditkontrollen sparas digitalt eller fysiskt i sju år enligt bokföringslagen. På den fakturan finns ditt personnummer men inte resultatet av kreditkontrollen eller andra personuppgifter.

Fakturor: Den faktura du får sparas digitalt i sju år plus den tid det tar för ett nytt bokslut. När vi har åtta godkända bokslut förstörs det äldsta. Fakturan innehåller ditt namn och adress och vad du köpt. Sedan februari 2018 finns inte kundens personnummer på våra kundfakturor.

Uppgifter hos våra leverantörer: Alla våra transporter bokas av respektive tillverkare som får ditt namn, adress och telefonnummer av oss. Oavsett tillverkare är det nästan alltid Schenker som hanterar alla transporter. De lagrar ditt namn i 18 månader, d.v.s. så länge som sändningsnumret är aktivt och inte går att återanvända. Fakturor lagras mellan 5 och 10 år. Tillverkare sparar uppgifter om produkter och köpare i tio år för att kunna hantera eventuella frågor, kompletteringar och reklamationer.

Ansvarig: Ansvarig för lagring av personuppgifter är Neonela Kitchen AB. För eventuella kontakta Anders Blom.
© 2018 Neonela Kitchen AB Tel: Evelyn 073 8084890 / Anders 073 0912085, evelyn@neonela.se